Mottó: „Ha nem tudsz két békát megenni egyszerre, kezdd a rondábbikkal.” Brian Tracy: Személyes hatékonyság
Az interjú óta eltelt néhány nap, és hiába nézed meredten a telefonodat, hiába véled akkor is csörögni a telefont, amikor senki nem hív, mint egy lángoló szerelem első napjaiban... a telefon néma marad, és úgy érzed, egyetlen percet sem tudsz már tovább várni. (Jójó, tudom, rengeteg hívásod van és az interjú sem az esküvőd, mégis... Fontos dolog ez. Utólag mindig ez derül ki. :) ) No de mit is ígért a HR-es, mikor jelentkezik? A mai bejegyzésem arról szól, hogy mit kezdhetsz egy ígérettel és miként fogadd a várva várt hívást.
Mindenek előtt szögezzük le, hogy azt a várakozási időt ki kell várnod, amit a HR-es ígért. Ha azt mondta, hogy két hét múlva jelentkezik, ne légy türelmetlen, ne előzd meg és semmiképp ne hívd hamarabb, mondjuk egy hét múlva. Ez alól csak az képez kivételt, ha egy másik interjún sikeresen szerepeltél, és döntened kell két állás között. Ilyenkor megteheted, hogy érdeklődsz, de csak akkor, ha valódi döntéshelyzetben vagy és a döntéshez szükséged van a hamarabbi információra.
Ha a HR-es a beígért két hét után nem jelentkezik, várj még egy napot, és hívd fel. Le kell szögeznünk, hogy az ígéret szép szó... de tudnod kell, hogy a HR-esek (is) igen elfoglalt emberek és a közhiedelemmel ellentétben a legtöbb cégnél nem egyedül a kiválasztás az egyetlen feladatuk, sőt! Léteznek persze cégek, ahol külön kiválasztási szakemberek dolgoznak, de ez meglehetősen ritka. Ráadásul a döntéssel kapcsolatban, hogy kik a továbbjutók a kiválasztási folyamatban a még inkább elfoglalt vezetőkre várnak, akik miatt nem ritkán jelentősen csúszik a folyamat. Ezek nem kifogások, egyszerű, hétköznapi tapasztalatból merített tények. Nézzük, mit tehetsz tehát, ha a HR-es (az összes védelmére felhozott kifogással élve :-)) nem hív a megígért időpontban:
A legfontosabb, aminek meg kell történnie
Pontosan tudod a HR-es nevét, titulusát, akkor is telefonhoz tudod kérni, ha nem mobilt hívsz és esetleg más veszi fel a telefont, ugye? Tudod, melyik pozícióról van szó, tudod, mikor volt az interjú és kik voltak a résztvevők még a HR-esen kívül. Mindennel képben kell lenned, mert előfordulhat, hogy a HR-es segítségre szorul és ciki lenne, ha te sem tudnád kisegíteni. Ha fut egyszerre több keresése is, és épp egy egészen másik feladaton dolgozik, amikor hívod, mindenképpen értékelni fogja, ha kisegíted néhány plusz információval. Azon ne sértődj meg, hogy pusztán a neved nem fog mondani neki semmit. És akkor most már tényleg jöhet a telefonálás.
Itt összeér a gondolatmenetem azzal az ideális opcióval, amikor a HR-es kolléga – saját magát is megdöbbentő módon :-) - időben, az általa megszabott határidőn belül telefonál. Képzeld el tehát egy röpke pillanatra, hogy nem te kezdeményezed a hívást, hanem fogadod. (Itt, hasonlóan a telefonos interjúról szóló blogbejegyzésemben leírtakhoz, nagyon fontos, hogy megfelelő körülmények között légy, minden szempontból alkalmas legyen a hely és az idő, amikor fogadod a híreket.)
És akkor vissza a telefonbeszélgetéshez (tudsz még követni? :-)), a HR-esnél van a szó:
Valószínűleg négy lehetséges dolog közül fogja mondani valamelyiket:
(A fentiek mindegyikéről fogok külön bejegyzést írni, részletesen.)
Bármi legyen is a válasz, megőrizvén a nyugalmadat és kiegyensúlyozottságodat, most kell feltenned az összeírt, előre átgondolt kérdéseidet. A lehető legrosszabb megoldás, ha most egy „Köszönöm”-mel leteszed a telefont, és néhány óra vagy nap múlva hívod ismét a HR-est, hogy feltedd a benned motoszkáló kérdéseidet. Most vagy vonalban, most adott a lehetőség. Kérdezz, kérdezz, kérdezz. Hogy mit? A következő bejegyzésemben bőségesen szolgálok tippekkel. :-)